هوش مصنوعی: کاربرد های آن در سنجش و ارزیابی آموزشی |
کد مقاله : 1103-CLASS-FULL |
نویسندگان |
نوشیروان محمدی *1، زینب کریمی2 1استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران جنوب 2کارشناسی ارشد علوم تربیتی ، دانشگاه تبریز |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی صنایع مختلف را متحول می کند و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشرفت های سریع در فناوری هوش مصنوعی برای مربیان و متخصصان سنجش و ارزیابی آموزشی برای افزایش تجارب تدریس و یادگیری ضروری شده است. ابزارهای ارزیابی آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی مزایای متعددی از جمله بهبود دقت و کارایی ارزیابیها، ایجاد بازخورد شخصی برای دانشآموزان، و قادر ساختن معلمان برای تطبیق استراتژیهای آموزشی خود را برای برآورده کردن نیازهای منحصربهفرد هر دانشآموز فراهم میکنند. بنابراین، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که شیوه سنجش و ارزیابی آموزش را متحول کند و در نهایت منجر به نتایج آموزشی بهتر برای دانشآموزان شود. این مقاله به بررسی کاربردهای مختلف ابزارهای هوش مصنوعی در سنجش و ارزیابی آموزشی می پردازد؛ به طور خاص، در مورد استفاده مدلهای هوش مصنوعی در سنجش کلاس درس، تعیین هدف، ساخت سوالات، انتخاب سوال و اجرای آزمون، نمره گذاری و تفسیر نتایج آزمون، تجزیه و تحلیل / ارزیابی آزمون و تهیه گزارش را بحث میکند. همچنین نقش معلمان در ارزیابیهای مبتنی بر هوش مصنوعی و چالش های استفاده از آن درسنجش و ارزیابی آموزشی را تحلیل می کند. در نهایت، این مقاله استراتژی هایی را برای رسیدگی به این چالش ها و افزایش اثربخشی هوش مصنوعی در ارزیابی آموزشی ارائه می کند. استفاده از هوش مصنوعی در سنجش و ارزیابی آموزشی در نهایت می تواند آموزش را متحول کند، نتایج یادگیری را بهبود بخشد و دانش آموزان را با مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در قرن بیست و یکم مجهز کند. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، سنجش، ارزیابی آموزشی، پایایی، اعتبار، فناوری. |
وضعیت: پذیرفته شده |