شناسایی عوامل تاثیرگذار بر چالش ها و فرصت های استفاده از هوش مصنوعی جهت سنجش کلاسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم منطقه 18 تهران
کد مقاله : 1074-CLASS-FULL
نویسندگان
سعیده میرزائی فتح آباد *1، محمود اسکندری2، مهدی فاضلی3، آیدا اکبری اولقی4، فائزه محمداسمعیلی4، ایرج یعقوبی5
1آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان
2رئیس اداره متوسطه شهر تهران
3دانشگاه فرهنگیان
4آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان
5معاونت متوسطه آموزش و پرورش منطقه18
چکیده مقاله
پژوهش حاظر به منظور شناسایی عوامل تاثیر گذار بر چالش ها و فرصت های استفاده از هوش مصنوعی جهت سنجش کلاسی دانش آموزان متوسطه دوره دوم منطقه 18 تهران در سال تحصیلی1403-1402انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت وشیوه کیفی-اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری دبیران و دانش آموزان دوره دوم متوسطه نظری منطقه 18شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود.شامل 593 دبیر و9000 نفر دانش آموز که بر اساس که با استفاده از جدول کرچسی و مورگان تعداد 217دبیر و تعداد 384 دانش آموز انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه به شیوه محتوایی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از روش الفای کرونباخ با اجرای اولیه در نمونه 20 نفری برای آن(912/0) بدست آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی شامل جداول، نمودارها، انحراف استاندارد، شاخ های پراکندگی و آمار استنباطی شامل تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، تحلیل عامل اکتشافی و آزمون t یک نومنه ای و آزمون t وابسته بدست آمدند. نتایج نشان داد که چالش ها و فرصت های استفاده از هوش مصنوعی جهت سنجش کلاس در 3 عامل شناختی923/0: α اقتصادی853/0: α و اجتماعی741/0: α است.و بیشترین اولویت در تحقق سنجش بهتر کلاس درس با استفاده از هوش مصنوعی از دیدگاه جامعه آماری به ترتیب مربوط به عامل شناختی،اقتصادی و اجتماعی است.
کلیدواژه ها
سنجش کلاسی، هوش مصنوعی، چالش ها و فرصت های متوسطه دوره دوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login