مقایسه تاثیر روش های سنجش( عملکردی و تکوینی) بر عملکرد دانش آموزان
کد مقاله : 1056-CLASS-FULL
نویسندگان
مطهره صالحی *
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر روش های مختلف سنجش بر میزان پیشرفت تحصیلی در فصل هندسه درس ریاضی دانش آموزان انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر پایه هفتم دبیرستان فروزان کرمانی روستای زه در جنوب استان کرمان در سال تحصیلی 03-02 می باشد.
در این تحقیق از طرح پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. فصل ششم از کتاب ریاضی هفتم با عنوان سطح و حجم همواره از موضوعاتی بوده که دانش آموزان در یادگیری آن دچار مشکل بوده اند به طوری که میانگین نمرات کلاس در پیش آزمون برابر 32/8 شد. از آنجا که شغل اکثریت مردم جنوب استان کرمان کشاورزی است از این موضوع استفاده و این فصل از کتاب درس را با استفاده از شغل خانوادگی بچه ها به آنها آموزش دادم که هم کاربرد ریاضی در زندگی را ببینند و هم به این مبحث علاقه مند شوند. به این صورت بود که بعد از پایان یافتن هر درس از دانش آموزان می خواستم که با حضور در زمین کشاورزی خود مفاهیم خواسته شده را انجام و به صورت آنلاین در برنامه شاد برای من ارسال کنند. دو هفته بعد از پایان یافتن این فصل و برگزاری ارزشیابی تکوینی به منظور بررسی میزان یادگیری مشخص شد که یادگیری عمقی و خوبی در فراگیران شکل گرفته است به طوری که میانگین نمرات آنان در پس آزمون از این فصل به 11/16 رسید و این نشان دهنده افزایش 79/7 میانگین نمرات فراگیران بود.
کلیدواژه ها
هندسه، کشاورزی، ریاضی، پایه هفتم، دوره متوسطه اول، عملکردی، یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده
login