قابلیت اجرایی سنجش پویا در برابر سنجش نهایی: دیدگاه معلمان زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1043-CLASS-FULL |
نویسندگان |
مونا نجارپورفروشانی *1، اسمعیل علی سلیمی2 1دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی 2دانشگاه علامه طباطبایی |
چکیده مقاله |
ارزیابی پویا، نوعی ارزشیابی تعاملی است که در آموزش کاربرد فراوانی دارد. با وجود مزایای متعدد و تنوع در انواع آن (مانند کامپیوتری و گروهی)، تحقیقات اندکی در مورد امکان سنجش و کاربرد آن در کلاسهای زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در مقایسه با ارزشیابی نهایی سنتی انجام شده است. بنابراین، این مطالعه کیفی به بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد قابلیت اعمال ارزیابی پویا و نهایی در کلاسهای زبان انگلیسی میپردازد. برای دستیابی به این هدف، ۵۰ معلم به روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند و به پرسشنامه تشریحی آنلاین پاسخ دادند. همچنین، تعدادی از داوطلبان، روایتهایی از تجارب خود در زمینه ارزشیابی کلاسی ارائه دادند. تایج نشان داد که اکثر معلمان با ارزیابی پویا آشنایی داشتند و رایجترین نوع مورد استفاده، نوع گروهی بود. در حالی که ارزیابی پویا بیشتر به عنوان ابزاری برای بازخورد تلقی میشد، ارزیابی نهایی همچنان روشی رسمیتر برای سنجش عملکرد دانشآموزان در نظر گرفته میشد. در نهایت، به معلمان زبان انگلیسی توصیه میشود که از مزایای هر دو رویکرد برای تصمیمگیری عادلانهتر در مورد تواناییهای دانشآموزان خود استفاده کنند |
کلیدواژه ها |
معلمان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ، بازخورد، ارزیابی نهایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |