سنجش و ارزشیابی خلاقانه و موثر ارتقاء فرایند یاددهی – یادگیری بحث جمع و تفریق اعداد یک رقمی با حاصل کمتر از ۱۰ در کتاب ریاضی اوّل دبستان با استفاده از روش بازی (تجربه بازی محلی عمو زنجیر باف)
کد مقاله : 1037-CLASS-FULL
نویسندگان
مهدی میرزایی *
آموزگار دبستان رودکی، منطقه ی موسیان. استان ایلام.
چکیده مقاله
امروزه نحوه سنجش و ارزشیابی خلاقانه و موث، برای موفقیت و افزایش کیفیت بخشی فرایند یاددهی-یادگیری برای معلمان ودانش آموزان بسیار امری مهم می باشد.آشنایی با جمع و تفریق اعداد یک رقمی یکی از مهمترین مباحث کتاب ریاضی پایه اول می باشد.به عنوان معلم پایه اول ابتدایی دردبستان رودکی،منطقه موسیان،استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۳/۱۴۰۲ یک روش ابتکار جدیدبه شکل بازی و سرگرمی درحوزه سنجش و ارزشیابی در درس مهم و پایه ریاضی و مبحث مهم و کاربردی جمع و تفریق اعدادبا حاصل کمتر از ۱۰، کتاب ریاضی پایه اول به شکل بازی عمو زنجیر باف با تغییرات خلاقانه ومبتکرانه در بازی مذکور از طرف بنده، با هدف آشنایی با اعدادبا حاصل کمتر از ۱۰ و جمع و تفریق آنان انجام دادم.روش تدریس هم تلفیقی به شیوه(ایفای نقش، پرسش و پاسخ و توضیحی)در قالب فعالیت تکمیلی یعنی بازی بود.نتایج نشان داد که درزمینه سنجش و ارزشیابی به کار گیری روش بازی و ریاضی (بازی عمو زنجیر باف)،دانش آموزانم بهتر موفق به حل مسائل جمع و تفریق شدندو با توجه به سن و شرایط دانش آموزانم درپایه اول، توانستم به اهداف مختلف حیطه های شناختی،عاطفی و روانی -حرکتی برسم.همچنین در عین سادگی و راحتی در کاربرد،نحوه نگرش،میزان علاقه، انگیزه،لذت،رقابت مثبت در کنار رفاقت،اتحاد، همدلی، همزبانی، رضایت خاطر،همگرایی،دقت، توجه و تمرکز،احترام به حقوق دیگران،احترام به قواعد و قوانین،مشارکت گروهی فعال،کار تیمی، کاهش استرس و تنفر از ریاضی،شادی به همراه بازی و سرگرمی را برای دانش آموزانم برای یادگیری مبحث جمع و تفریق اعداد فراهم نمودم.
کلیدواژه ها
پایه ابتدایی اول، سنجش و ارزشیابی، درس ریاضی، بازی.
وضعیت: پذیرفته شده
login