بررسی عملکرد تحصیلی هنرجویان هنرستان در آموزش مجازی شبکه دانشآموزی شاد |
کد مقاله : 1020-CLASS |
نویسندگان |
امیرحسین زارعی *1، راحله خدایاری اهداف2، محسن ذوالقدرنسب3 1کارشناس آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای اداره کل آموزش و پرورش استان همدان 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی 3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، همدان، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش مجازی و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دوران آموزش مجازی هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفه ای استان همدان انجام شد. در پژوهش توصیفی از نوع همبستگی حاضر از بین جامعه آماری شامل کلیه هنرجویان هنرستانهای شاخه فنی و حرفهای استان همدان که در دوران آموزش مجازی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری 335 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با پرسشنامههای سبکهای یادگیری گراشا-ریچمن و پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات گردآوریشده توسط آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره و رگرسیون تک متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین نمرات کل اضطراب امتحان و سبکهای یادگیری با نمره کل عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود نداشت. در مولفههای سبکهای یادگیری، مولفه اجتنابی رابطه غیرمستقیم و معنادار و مولفههای رقابتی و مشارکتی رابطه مستقیم و معناداری با عملکرد تحصیلی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها مولفه سبک یادگیری اجتنابی، متغیر عملکرد تحصیلی را بهطور معناداری پیشبینی و تبیین کرد. همچنین بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نشد. بنابراین میتوان گفت که با کاهش اضطراب امتحان و افزایش استفاده سبکهای یادگیری مطلوب میتوان باعث بهبود عملکرد تحصیلی در هنرجویان هنرستانی شد. در نتیجه پیشنهاد میشود که برای بهبود عملکرد تحصیلی در مواقعی که آموزش مجازی است، شیوه های کاهش اضطراب و سبکهای مطلوب یادگیری مدنظر قرار داده شود. |
کلیدواژه ها |
اضطراب امتحان، آموزش مجازی، عملکرد تحصیلی، هنرستان فنی و حرفه ای، پیامرسان شاد. |
وضعیت: پذیرفته شده |