بررسی سواد ارزشیابی کلاسی هنرآموزان دوره دوم متوسطه (مطالعه موردی، هنرستان‌های کشاورزی شهر تهران)
کد مقاله : 1018-CLASS-FULL
نویسندگان
امیرحسین پیرمرادی *1، مریم پهلوانی2
1هنرآموز زراعی و باغی آموزش و پرورش منطقه 1 شهر تهران
2هنرآموز صنایع غذایی آموزش و پرورش شهرستان علی آباد کتول
چکیده مقاله
سواد ارزشیابی کلاسی به صورت دانش و مهارت لازم برای جمع‌آوری داده‌ها درباره پیشرفت دانش‌آموزان و استفاده مؤثر از فرآیند ارزشیابی و نتایج آن به منظور توسعه و بهبود کیفیت آموزشی معلمان و یادگیری دانش‌آموزان تعریف شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سطوح سواد ارزشیابی کلاسی هنرآموزان دوره دوم متوسطه و ارائه رویکردی توسعه‌ای برای ارتقای سواد ارزشیابی کلاسی برای این هنرآموزان انجام شده است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش 19 هنرآموز در هنرستان‌های کشاورزی شهر تهران بودند که اقدام به تکمیل پرسشنامه سواد ارزشیابی کلاس درس نمودند. علاوه بر این 8 هنرآموز هنرستان‌های کاردانش شهر تهران هم به عنوان نمونه آماری در بحث گروهی متمرکز شرکت داده شدند. داده‌های آماری بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که اکثر هنرآموزان از سواد ارزشیابی کلاس درس در سطح پایین برخوردار هستند. رویکردهای بهبود سواد ارزشیابی هنرآموزان باید بر یادگیری مشارکتی و کارگروهی با افراد آگاه و مطلع به عنوان مربی و توصیه ‌کنندگان در طول دوره تمرین و تدریس تاکید بیشتری داشته باشند.
کلیدواژه ها
سواد ارزشیابی کلاسی، رشد هنرآموزان، استانداردهای شایستگی هنرآموز در ارزشیابی آموزش هنرجویان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی
login